رژیم وگان با فیبر بالا ممکن است عوامل خطر دیابت را از طریق میکروبیوم روده بهبود بخشد

17سپتامبر 2019 - به گفته ی محققان آمریكایی، رژیم غذایی وگان با مقادیر زیادی فیبر ممكن است باعث ایجاد تغییرات مفیدی در میكروبیوم روده ی ما ( باكتریهای موجود در روده) شود.

روده و باکتری های موجود در آن می توانند نقش اساسی در تندرستی و سلامت کلی ما داشته باشند زیرا به کنترل همه چیز از وزن گرفته تا التهاب کمک می کنند.

تیمی از پزشکان در کمیته ی طب مسئولانه (PCRM) در واشنگتن دی سی، 147 شرکت کننده که 86٪ از آنها زن بودند را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه هیچ تغییری در رژیم معمول خود ایجاد نکردند و گروه دیگر یک رژیم غذایی گیاهخواری را به مدت 16 هفته دنبال کردند.

محققان اختلاف در وزن، چربی بدن، باکتری های روده و حساسیت به انسولین را قبل و بعد از مداخله اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند که وزن بدن افرادی که رژیم غذایی گیاهی مصرف کرده اند به طور متوسط ​​5.8 کیلوگرم (13 پوند) کاهش یافته است که بیشتر به دلیل کاهش در حجم چربی از جمله چربی مشکل آفرین "احشایی" است. این گروه همچنین بهبود قابل توجهی در حساسیت به انسولین را تجربه کردند.

 نویسندگان نتیجه گیری نمودند که یک رژیم غذایی وگان کم چرب به مدت 16 هفته باعث تغییر در میکروبیوتای روده می شود که با تغییرات در وزن، ترکیب بدنی و حساسیت به انسولین در بزرگسالان دارای اضافه وزن مرتبط است.

علیرغم این یافته ها، محققان گفتند كه برای بررسی بیشتر فواید رژیم غذایی وگان بر چاقی و سطح قند خون بالا باید تحقیقات بیشتری انجام شود. مرحله بعدی تحقیقات این گروه شامل بررسی تاثیرات رژیم غذایی گیاهی با فیبر بالا بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با یک رژیم غذایی استاندارد با وعده های غذاییبا مقدارکنترل شده، است.

بر اساس ارزیابی ها، تیم تحقیقاتی گفتند که تغییرات روده تا حد زیادی با افزایش جمعیت باکتریهای خوب از جمله گونه ای به نام Faecalibacterium prausnitzii همراه بود که از فیبر رژیم غذایی تغذیه می کنند و اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه تولید می نمایند.

به گفته ی نویسندگان، به نظر می رسد مقدار بالای فیبر در رژیم غذایی برای تغییرات مشاهده شده در مطالعه ی ما ضروری است.

این تحقیق در پنجاه و پنجمین نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) که هم اکنون در بارسلونا در حال برگزاری است، ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/high-fibre-vegan-diet-may-improve-diabetes-risk-factors-via-the-microbiome-94193756.html